Falun 30/12-09 - 02/1-10

Ett nytt år är påbörjat. Inte har jag gjort någon "årslista" vilket är småtrist, men tid och internetanslutning har helt enkelt inte funnits till det, vilket jag ser som något sunt. Det nya året firades in i Falun, en underbar liten mysig stad. Det berodde nog mycket på sällskapet att det var så mysigt.



Resan upp till Falun påbörjades på onsdagskvällen efter att jag hade arbetat klart min sista dag för denna jul. Jag mötte upp Sanna på centralen och vi i vår tur mötte upp Lina. Sedan körde vi och plockade upp Mikaela och sedan kunde resan verkligen påbörjas. Runt sju timmar tog resan upp, smådåliga väglag och fartkameror. Vid 02:30 tiden svängde vi in vid Mikaelas lägenhetsområde där en skön sömn väntade.



På nyårsafton vid tolvtiden på förmiddagen tog vi bilen och körde ned till Faluns centrum där ett systembolagsbesök ägde rum och en brunch, där vi så fint fick Sanna Kallur + pojkvän som fikagrannar. Sanna var "kändisgalen" som vanligt och faschinerad över snömängden. Jag var mest galen över aet par skor som var för små i en affär. Efter centrumbesöket var det full fart hem för att förbereda sig för kvällens firande.



16.55 skulle taxin hämta oss och köra oss till ett studentområde där middag med ett gäng trevliga människor väntade. Taxin blev försenad, så i 15 minuter stod vi ute i bara strumpbyxor i 25 minusgrader, det var ingen höjdare. En höjdare var dock taxin vi fick åka, minitaxi med turkost blinkande ljus i taket och tv-skärmar med en sjungandes Johnny Cash. Väl framme var killgänget i full gång med middagen, vilket var otroligt härligt att se. Själv hackade jag och skramlade ihop salladen, ett lagom ansvar för mig denna kväll. På menyn stod: räktoast, fläskfilè+potatisgratäng+världens godaste rödvinssås, tårta. Till detta några flaskor Corona och vin. Fint värre!

Efter middagen som inkluderade dans, djupa samtal och ett "tidigt nyårsfirande för dem som inte kommer minnas det rktiga tolv-slaget" så blev det en promenad ned till torget där gemensam nedräkning ägde rum. Dock trodde vi att kyrkklockorna skulle ringa när tolvslaget skedde, så blev det inte. Så det blev ett smått snurrigt tolvslag, men med skumpa och pussar. Efter detta bar det av ut på en klubb för några timmars dans där Sanna var djupt imponerad på alla tjejer som hade "gå-skor" på sig och "fest-skor" med sig i en kasse. Vid garderoben satt tjejerna när de bytte skor, på grund av all snö och kylan så är ett par ordnetliga skor nödvändiga utomhus. Sanna var inte van vid detta, men hon följde mönstret och körde likadant...Tillslut, som om inte kvällen var lång redan så blev det även efterfest som avslutades med en taxiresa hem runt 05-tiden. Precis som det ska vara!



På nyårsdagen, den 1:e januari 2010 hölls ett lugnt tempo. Någon gång efter vi vaknat kommer jag på mitt nyårslöfte: vara vegetarian i ett år. Ett löfte jag tillsammans med en av killarna vi firade med hade "tummat" på. Så den obligatoriska dagen-efter pizzan blev en vegetariana för min del, en pizza jag åt två bitar utav. Resten av den dagen bestod utav nyhetsquiz i tre timmar (jag vann!), kinamat (vegetarisk för min del) och tv. En fin dag. Och slutligen idag (söndag) så bestod dagen av att fara hemåt västkusten för samtliga av oss fyra tjejer. En bilutflykt med trevligt sällskap, melodikrysset och allsång.



Tack för ett mycket trevligt nyår!


/ Malin

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Vad kul det var att läsa om det nya året! :)

2010-01-11 @ 14:49:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0