Kanske har ni inte ens tänkt på det...

Jag är besvärad och besviken.
28 juli, dagens media - vad väljer de att skriva om. Ja, alltså då förutom svininfluensa och regn så väljer de att belysa upp Zlatan som största nyhet. Visst, egentligen är det varken något överraskande eller något egentligt fel. Det är bara det att vi fick en ny världsmästare igår. En tjej vid namn Sarah Sjöström, 15 år gammal slog allt motstånd och dessutom världsrekordet på 100 m fjärilssim igår. Ett guld egentligen ingen innan VM hade räknat med, inte ens Sara själv. Det denna stockholmstjej geonmförde är en bragd och ändå står Zlatan först.

Vad beror detta på?
Jo, visst 72 000 personer var samlade på den spanska arenan för att se hans entrè i FC Barcelona - men var någon speciellt förvånad över det? Och skrivs det inte om fotboll varje dag, gärna minst tio sidor där i alla fall en alltid består av något ifrån Zlatan. Jag har ingenting emot fotboll, snarare tvärtom - MEN, när det ständigt publiceras samma sportnyheter har jag någonting emot det. Ja, jag förstår Zlatans storhet och absolut att det ska skrivas om, men jag blir ledsen när det får betydligt större plats än alla de "små sporter" som faktiskt producerar storstjärnor ganska ofta. Det är inget annat än orättvist. Jag förstår att ni, som är Zlatan fans eller i alla fall fotbollsfans tycker att Zlatans övergång till Barcelona är mäktig och enorm, men kanske har ni inte tittat något på simningen, eller inte ens bläddrat förbi fotbollssidorna i tidningen och sett det lilla uppslaget om Sarah Sjöström, vår nya världmästare.

Jag kanske har fel,
men det är i vilket fall en intressant tanke och något som tåls att tänka på. Vi har ett par dominerande sporter i detta land, dit hör inte varken rytmisk gymnastik, konståkning, volleyball eller simning. Det betyder dock inte att vi inte behöver läsa eller bli mer inspirerade av det, snarare tvärtom. Hur ska vi annars kunna bli ett ännu bättre samhälle.



/ Malin

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fel. Simning lär ju hamna bland en av sveriges mer älskvärda sporter med namn som Frölander, Kammerling mm. mm.



Zlatan nyheten är ju bara för att det varit på lut så jävla länge och äntligen blev det klart.

2009-07-29 @ 16:57:01
Postat av: M.

Intressant.

Jag menade aldrig att inte simningen tillhörde en av de älskvärda sporter i Sverige, men något större utrymme får det sällan, bara i större sammanhang ch mästerskap. Jag vet att Zlatan-nyheten varit på gång ett jäkla tag och att det väckte stor dramatik och glädje, verkligen inget fel på det!

Ansåg bara att det trots detta var en extrem skillnad på hur mycket som publicerades i dessa två sporthändelser häromdagen.

2009-07-29 @ 17:43:07
URL: http://malinokristina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0