Bye Bye Byarna..

Ser just nu en repris av det senaste "Uppdrag Gransknings" programmet. Det handlar om alla de små byar uppe i norr som håller på att försvinna. På grund av att inga unga flyttar dit, byarna dör helt enkelt ut. Jag är inte förvånad, men på ett sätt förtvivlad. Ska det behöva vara så? Bara av att bosätta mig i Piteå ser jag skillnad på antalet människor som bor här och utbud på affärer och dylikt, jag har fått en annan syn på livet här, till skillnad från livet utanför Göteborg. det är en ond cirkel, ett kretslopp som snart kan rinna ut.

De visar just nu en kvinna som åker runt till byborna och lämnar ut en veckas mat förråd som de beställt utav henne. Dessa människor i husen är gamla, mycket gamla och har bott i huset i stort sett hela deras liv. Tidigare i programmet visade de ett klipp på när posten kom till en by, det var dagens höjdpunkt. Kvart över ett på dagen kom tidningen, det gjorde dem ingenting. De hade ingenting bättre för sig ändå. De var glada av att träffas en stund vid brevlådorna, som alla fanns på samma plats och samtala där lite.

En timme skulle det ta för en ambulans att nå fram, fyra mil till närmaste bakomat. Får dessa personer skylla sig själv att de bosatt sig som de gjort? Eller är det tragiskt att se delar av norra Sverige bara försvinna? Att alla skolor ska behöva läggas ned, på grund av att det inte finns några barn som fyller dem? Det finns inga jobb, inget hopp och ingen framtid. Men kärlek och vänskap - det finns det. Man blir rörd, berörd. Ägna en timme åt att se detta programmet, få er en tankeställare...är det såhär samhället ska utvecklas? Ska delar av vårt land stå tomt? Jag vet inte, jag är kluven. Men att jag börjar fundera, finns det ingen tvivel om...

I Piteå är det snöstorm, jag kom för en timme sedan hem ifrån gymmet. Jag och Johannes fick pulsa oss fram i ett piskande väder. Trot det är det väldigt fint här och luften är mycket härlig Imorgon funderar jag på att sända Java 08.10 själv. Hade varit en bra start på dagen och framförallt ett sätt att komma upp på. I så fall lovar jag BRA musik och en bra start på dagen även för er!


Har upptäckt ett nytt band för min del, vet inte hur mycket ni har hört utav dem innan?
Nervous Nellie.

No Calls


Gold Mine




Puss och Kram / Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0