En känga åt Kupé

Ni som åker tåg känner säkert till tidningen Kupé.. i lördags när jag skulle åka till Karlstad tog jag upp februarinumret men det räckte med bara ett ögonkast på tidningens framsida för att jag skulle bli grymt irriterad. Månadens kändisporträtt handlade om Magdalena Graaf och det var också hon och hennes namn som prydde framsidan. Så långt lugnt. Men nedryckaren "Från blond bimbo till seriös brunett".. ? Va? Skojar de? För om det är formulerat med allvar är resultatet i mina ögon inget annat än ett skämt. Och som bekant kan det vara lite svårt att nå ut med ironi i textform..

Jaja tänker ni, Kristina är blond och den där formuleringen gör väl inte så mycket. Men om jag reagerade har säkerligen några till gjort det och det räcker för att det ska vara fel. Visst, ofta sägs det att en text är riktigt bra när den på något sätt berör läsaren och väcker känslor. Ilska, glädje, sorg, spelar ingen roll. En bra text berör. Men jag kan inte låta bli att bli arg och irriterad på journalister eller redigerare som genom dåliga formuleringar, som denna förlegade stereotypisering, spär på den växande misstro som finns mot journalistkåren. Speciellt med tanke på att Magdalena själv i "antingen eller" valt blondin framför brunett...

Vad tycker ni om formuleringar likt denna? Är det okej? Är det jag som överreagerar?

Om skokastningen är det nya sättet att visa sitt missnöje skulle jag med glädje kaste en sko på Kupés chefredaktör.





Där drog jag ett streck.. för till något helt annat.

Dagens:
låt - Make you feel better med Red hot chili peppers
tv-program - Popcirkus (som jag tittar på just nu, väntar på Mando diao!)
sms - var ett mms på min snygga pojkvän!
mat - mc donalds, mums!
jobb - I Tanum och Strömstad (massa tid i bilen..)

Ha en bra kväll!
/ Kristina

Kommentarer
Postat av: Ludde

Jag tycker du ska maila Gunnar och fråga vad han menar,

[email protected]

Pussokram

2009-02-11 @ 21:13:11
Postat av: Ludde

Jag tycker du ska maila Gunnar och fråga vad han menar,

[email protected]

Pussokram

2009-02-11 @ 21:14:51
Postat av: Erica

Haha, nej känner mig inte bekväm i att prata med dig om det. Nu kanske blir svartsjuk, eftersom du är mitt ex och allt ;P

2009-02-12 @ 00:01:09
Postat av: sisy

En skolkompis till Malin här. Ville bara vara lite smått elak (sorry...) och säga att jag var på inspelningen av Popcirkus igår. Mando var fina men jag var mest journalistnördig och spanade in programledarna och teveteamet...

2009-02-12 @ 16:35:42
URL: http://sisyinorrskenslandet.blogspot.com
Postat av: Sanna

Jag håller fullständingt med dig i din irritation. Himla onödigt sätt att spä på de fördommar som redan finns, bara för att vara lite "fyndig" i en rubrik..

2009-02-12 @ 21:10:22
URL: http://sannasbalansteorier.blogg.se/
Postat av: Linn

Synd att man inte kan vara blond och seriös. Fan.

2009-02-15 @ 12:31:08
URL: http://pleasepaintitblack.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0